Trang, Pak Bara, Ko Tarutao, Ko Lipe, Pulau Langka - Reisverslag uit Chinatown, Australië van Coen & Nicole Kaldenhoven & Huijbers - WaarBenJij.nu Trang, Pak Bara, Ko Tarutao, Ko Lipe, Pulau Langka - Reisverslag uit Chinatown, Australië van Coen & Nicole Kaldenhoven & Huijbers - WaarBenJij.nu

Trang, Pak Bara, Ko Tarutao, Ko Lipe, Pulau Langka

Blijf op de hoogte en volg Coen & Nicole

12 Januari 2015 | Australië, Chinatown

Helo, zoals ze dat hier in Maleisië zeggen!

Het is alweer even geleden sinds ons vorige verhaal en we hebben dan ook weer veel meegemaakt in de tussentijd.

Allereerst: Trang en Pak Bara in Thailand. Trang was een echt business centre en Pak Bara een doorreispunt waar mensen een tussenstop maken om op de pier de boot naar het volgende eiland te pakken. Zo ook wij.

We zijn doorgereisd naar Ko Tarutao, een prachtig eiland! Het hele eiland is national park en dat betekent: geen inwoners en nauwelijks toeristen. Een tropische regenbui op de eerste dag maakte plaats voor een lekker zonnige tweede dag. We hebben met mountainbikes het eiland verkend. Wat was dat prachtig! Naast een prachtig uitzicht op het viewpoint en een pittige hike langs en over de rivier door de jungle naar de waterval, hebben we prachtige dieren gezien: van tropische vogels en roofvogels tot leguanen van meer dan een meter groot tot insecten die bizar harde (zelfs verdovende) geluiden maakten. En het toppunt was wel de witgezichtapen. We hebben een hele groep gezien in de bomen naast ons strandhutje, wauw! Wat waren ze mooi en schattig. Er zat zelfs een baby bij. En in tegenstelling tot de makaken (deze kom je overal tegen en ze aarzelen niet om het eten uit je tas te gritsen als ze de kans krijgen) aten de witsgezichtsaapjes blaadjes, ideaal! Er schijnen hier ook cobra's, anaconda's en zeeschilpadden te zitten, maar die hebben we (helaas) niet gezien.

Door naar Ko Lipe voor oud en nieuw! Ko Lipe is een klein eiland dat vooral op toeristen gericht is en dat bekend staat als feesteiland. Hier waren erg veel Maleisische toeristen en erg weinig Europese. Ook nauwelijks Thaise feestgangers, want in Thailand is er een andere jaartelling. Er was geen dikke knalparty waar we op gehoopt hadden, maar op het strand werd wel veel vuurwerk afgestoken en een aantal van de vele reggae barretjes hadden overal in het zand kuilen gegraven met kaarsjes erin. Erg gezellig sfeertje dus.
Het nieuwe jaar begon helaas niet helemaal goed, want Nicole had een voedselvergiftiging opgelopen. Na een lange nacht boven de wc was het ergste gelukkig over. Nog een keer genieten van een laatste Thaise massage op Ko Lipe en toen was het tijd voor Maleisië!

Maleisië is een stuk welvarender dan Thailand. Thaien hebben vaak weinig bezit en ze maken zich niet druk om hun uiterlijk. (Hoe heerlijk is dat!) Maleisië lijkt wat dat betreft meer op Nederland: meer mensen dragen make-up en zelfs kleurlenzen (om hun ogen groter te laten lijken, net als de ...poppen). Ze dragen duurdere kleding en sieraden en ze dragen duurdere spullen bij zich. Qua lichaamsbouw zijn de Thaien allemaal heel smal en magertjes, maar in Maleisië zijn er mensen in alle maten. Kortom: meer welvaart dus. Verder zijn de mensen in Maleisië heel vriendelijk en eerlijk. Ze proberen je niet af te zetten en iedereen zal je helpen als je om hulp vraagt.

Onze reis in Maleisië begint op Langkawi. Een eiland in het noordwesten. Op een scootertje zijn we het eiland rond gereden. Een tocht met de kabelbaan naar het uitzichtpunt, waar we bovenaan een bordje vonden met 'selfiecontest' (de Maleisiers zijn gek op selfies). We kwamen lang het zwarte zand strand (een laag aangespoeld mineralen zorgt voor de kleur) en langs het voetbalstadion, waar we zowaar werden uitgenodigd om de eerstvolgende wedstrijd tegen Penang mee te spelen! Haha wat cool. Helaas waren we tegen die tijd niet meer op het eiland, want we waren in ieder geval graag een kijkje gaan nemen. Verder zijn we naar een agriculture park geweest. We mochten allerlei soorten fruit proeven, waaronder gele watermeloen, starfruit en jackfruit. We zagen bomen van vruchten waar we nog nooit van hadden gehoord en we kregen interessante feitjes te horen en te zien. Zo kan de Durian vrucht wel een meter groot worden en tegen de 60 kilo wegen. En zo zagen we dat ananas in de grond groeit uit een hergebruikte kop van een eerdere ananas.
Op Langkawi hebben we ook een mangrove boottrip gemaakt, waar we bomen met reuze wortels uit het zoute water zagen groeien (blijkbaar hebben ze een filter waarmee ze al het zout dat ze opnemen naar een enkel blaadje kunnen transporteren). Verder zagen we zeearenden, vleermuizen, stalagmieten en -tieten en nog meer aapjes. Tijdens de trip kwamen we Oscar en Roos tegen, waarmee we 's avonds nog gezellig wat zijn gaan drinken.

Door met het vliegtuig naar Georgetown op Penang! Georgetown is een hele gemoedelijke, artistieke en culturele stad. Het eiland is pas sinds zo'n 300 jaar bevolkt en 70 procent van de inwoners is Chinees, dan is er nog een Indiaas deel en een Maleisisch deel. Er zijn veel coffehouses en door de stad heen zijn ontzettend veel muurschilderingen te vinden. En als je een hoek omloopt sta je ineens in Little India, waar de vrolijke bollywood muziek luid uit de speakers van de cd winkels komt en waar de kleurrijke kleding de straten kleurt en waar heerlijk eten in overvloed te vinden is! Een nieuw hoekje om en ineens geen Indiase mensen meer te bekennen. We hebben veel door Georgetown gewandeld en verder een vlinderboerderij bezocht elders in Penang. Wat een volgebouwd eiland! Maar liefst anderhalf miljoen inwoners... We hebben nog een hele gezellige avond vol wijze levenslessen gehad met een Mexicaanse jongen uit het vliegtuig. Sowieso wissel je op een reis als deze veel wijze levenslessen uit met anderen. In de gesprekken met andere backpackers passeren veel interessante onderwerpen de revue en dit is absoluut een verrijking van je levenservaring.

Door met de bus naar Kuala Lumpur. Hier hebben we de de KL tower bezocht voor een prachtige skyline van de stad met als hoogtepunt de petronas twin towers. En we zijn tijdens een wandeltocht door Little India een Indiase bioscoop ingelopen om een Bollywood film te gaan kijken: Kaple. En wat bleek dat een leuke film! Dat was voor herhaling vatbaar: de volgende dag hebben we PK 13 gekeken, ook een echte aanrader! We zijn naar de Lake Gardens geweest: een erg mooi en groot park, midden in de stad. Aan de rand van het park rijzen dan ook weer wolkenkrabbers boven de bomen uit.
En we zijn naar de batu caves geweest: erg indrukwekkend. Een super grote grot waar een Hindoeïstische tempel in is gebouwd. Met Hindoeïstisch nieuwjaar (eind januari/begin februari) komen hier jaarlijks duizenden pelgrims op af. Voor de grot staat een gigantisch gouden standbeeld van een van de vele Hindi goden. De tempels zelf zijn heel kleurrijk met veel roze en blauwe goden met allerlei sieraden en korte topjes aan. Heel anders dan bij andere geloven. We zijn nog gezegend met een rode poeder stip op ons voorhoofd.
We zaten in een erg groot hostel en hebben hier op het dakterras twee gezellige avonden gehad met andere backpackers.

Vandaag gaan we naar het zuiden van Maleisië, naar Melaka. En daarna gaan we bij goed weer het expeditie robinson eiland bezoeken!

Tot horens!

• 12 Januari 2015 - 07:04

Boukje:

Klinkt super weer. Veel plezier verder!

• 12 Januari 2015 - 07:43

Miny Van Eersel:

Hoi Nicole en Coen,

Geweldig dat jullie het zo naar je zin hebben en zo veel van de wereld zien.
    Ik zit hier vanmorgen om 7 uur jullie reisverslag al te lezen.
    Heel veel kusjes en liefs van oma.

• 12 Januari 2015 - 08:19

Wilco:

Hee Nicole en Coen!

Wat gaaf zeg! Echt geweldig om al jullie avonturen te lezen :) Roept alleen maar het verlangen op om ook weer terug naar Azië te gaan en nieuwe landen te ontdekken! Geniet ervan en heel veel plezier!

• 12 Januari 2015 - 09:53

Joke Sparidaans:

Hallo Nicole en Coen,

Wat een schitterende reis maken jullie. en zoveel te beleven. Geweldig. Wij kijken uit naar de verslagen van jullie. Wat hebben jullie al veel gezien en wat hebben wij dan een saai leven hier.
    Fijn dat alles goed gaat en dank jullie voor de berichtjes.
    Geniet van het leven.

Groetjes en liefs van ons allemaal

• 12 Januari 2015 - 10:27

Tineke:

Hey avonturiers
    Weer erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! En dat is veel!
    Ik kan me idd voorstellen dat juist alle ontmoetingen met andere mensen ( reizigers en inwoners ) deze reis nog veel waardevoller maken.
    Blijf zo genieten, dan blijven wij heerlijk een stukje met jullie mee genieten ;-)
    Veel liefs
    Tineke

• 12 Januari 2015 - 15:10

Wim En Els:

Lieve Coen en Nicole

Fijn om weer een verslag van jullie te lezen. Gelukkig gaat alles goed met jullie en hebben jullie weer heel veel mooie plekjes gezien. Op Google Earth had ik al gekeken wat er in Kuala Lumpur te zien was en de batu caves lijken me indrukwekkend. Ook de ontmoetingen met andere backpackers is erg waardevol en leerzaam.
    Geniet er verder van en blijf vooral gezond. Liefs van Wim en Els.